Roothan

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Horehron I.

Všeobecne sa chcem posťažovať.

 

Možno netreba predstavovať tento kraj. Ale predsa. Väčšina územia regiónu Horehronie spadá pod banskobystrický kraj. V tomto kraji sa nachádzajú dve okresné mestá – Banská Bystrica a Brezno. Pod tieto dve okresné mestá spadá 73 obcí. Na pomerne malom území je veľká diverzita prírodných zvláštností - vysoké hory, lúky, lesy, horské bystriny, jazerá, minerálne a termálne pramene, jaskyne, kvety, zvieratá.

Chcel by som sa predovšetkým venovať Breznu ako takému a jeho okoliu. Brezno ako okres vzniklo v roku 1923 v prvom administratívnom delení ČSR kde k nemu oproti dnešnej situácii boli priradené ešte obce Brusno a Pohronský Bukovec. Od 1949 bolo Brezno súčasťou okresu Banská Bystrica okolie a roku 1960zanikol úplne. Stal sa súčasťou okresu Banská Bystrica. Až v roku 1996 vznikol znova okres Brezno. Aj po tomto rozdelení je Brezno šiesty. najväčší okres na Slovensku. Pod jeho samosprávu spadá 29 obcí a žije tu približne 64 tis. obyvateľov.

Vzhľadom na to, že okres sa rozprestiera v strede Slovenska, ktorý je obkolesený horskými masívmi, doprava nie je silnou stránkou okresu. Cez Brezno prechádza jedna komunikácia z Banskej Bystrice do Tisovca známa to cesta prvej triedy I 66 a z Hnúšte cez Tisovec, alebo Ratkovú a Muráň na Telgárt a ďalej do Popradu, alebo na Rožňavu. S Liptovom spája okres cesta prechádzajúca cez sedlo Čertovica. Breznom ako jedno s posledných miest na Slovensku prechádza centrom mesta táto cesta. Enormne zaťažená nie len ako jediná tepna spojujúca tento kraj s okolím ale hlave po zavedení mýta aj ako tranzit pre nákladnú dopravu. O tom ako sa ktosi nabalil na akože obchvate Brezna, ktorý je pre toto mesto nutný a o problémoch sa dočítate kdekoľvek. No jedno je isté. Niekto kto rozhodoval to pekne pokašľal a Brezno sa svojho obchvatu v horizonte pár rokov určite nedočká.

Pri pohľade na obrázok so situáciou s rýchlostnými cestami a diaľnicami mi je samozrejme smutno. Okres Brezno žiadnu takú nemá a nie je ani v pláne. Takže táto hladová dolina Počínajúc Breznom a končiac Telgártom tu vlastne ostane. Aj keď plánovaná a niekoľko krát presunutá rekonštrukcia  cesty I 66 Polomka - Telgárt sa vraj uskutoční. Nehovoriac o alarmujúcom znečistení ovzdušia v meste a jeho okolí.

Ako ďalšia možnosť je „významné“ železničné spojenie zo Zvolena cez Brezno a Telgárt do Margecian. Kde sa zasa nič nedeje .Elektrifikácia skončila v Bystrici a začína ktovie kde na východe. Snáď aspoň komfort cestovania by sa mohol zlepšiť keď už chodí touto trasou len jeden rýchlik Košice-Bratislava. Ako vidieť na obrázku dole. Ani to nie je reálne. Nové vlaky sa železnice nerozhodli pridať na túto trať. Dokonca ani jeden nový poschodový vlak nebude premávať v celom Bystrickom kraji.

Mne je divné že sa o toto nikto nezaujíma. Veď v tomto okrese je bez práce viac ako 11 tis. ľudí a to nehovorím o ďalších okresoch kraja. Minister chce čo najskôr spojiť Bratislavu s východom diaľnicou. Ale samozrejme nie stredom ale po krajoch Slovenska. Potom reči o pritiahnutí investorov znejú smiešne, keďže sem ich bez poriadnej cesty a kvalitnej železnice nikto nepritiahne. A to nehovorím o ochote samosprávy. Ale to už je na iný článok. Kam sme dospeli keď už aj v reklame na Kalgonit či aký fras sa klame že aj tu máme tvrdú vodu. Aj keď v tomto okrese a u susedov je voda na Slovensku najmäkšia najkvalitnejšia.

Tak sa mi zdá že si páni buď robia z ľudí na Horehroní dobrý deň, alebo zámerne nič neplánujú lebo majú za lubom iný oveľa rafinovanejší plán. Možno presídľovanie neprispôsobivých, možno zakonzervovanie a možno obrovskú vodnú nádrž. Netvrdím že iné regióny nemajú podobné problémy. No zdá sa mi že tieto sú až do neba volajúce.

S pozdravom Roothan


Ľudia okolo nás a v nás | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014